Válságkezelés? Válságmenedzsment? Ismét itt az ideje?

Még élénken emlékezhetünk a covid által okozott gazdasági problémákra, bezárások, költségcsökkentések és a mentális nehézségekről nem is beszélve. Talán ki jelenthetjük, hogy teljesen még a pandémia hatása nem tűnt el. Azonban, itt a következő kihívás, mely ismét szinte minden piaci szektort érint. Küzdünk az inflációval, az energiahiánnyal és mindenki túlélő üzemmódba kapcsolt. Ám ez sem mindegy hogyan tesszük. A fókusz ismét a költségcsökkentésen és optimalizáláson van, megtartva a szolgáltatás minőségét. A jelen helyzetet tovább nehezíti, hogy még mindig beszélhetünk munkaerőhiányról, bár év elejéhez képest csökkenő tendenciát láthatunk.

Az árak folyamatosan emelkednek, a legtöbb cég igyekszik a lehetőségeihez mérten lekövetni és munkavállalók bérezését is realizálni, de nehezen tudnak lépést tartani a piaci változásokkal, hiszen a bevételt ekkora %-ban kevesen tudják növelni. Kimondhatjuk, hogy nem egy ideális állapot uralkodik most, amit minden cégvezetés a lehető legjobban és emberségesen szeretne le reagálni, megoldani. Sok cég még a covid hozadékaként átállt a home officra / hibrid munkavégzésre, vagy kisebb irodát bérelnek vagy már egyáltalán nem rendelkeznek saját irodával. Ami lehet egy jó megoldás a költségcsökkentés tekintetében, de ne felejtsük el, hogy a munkavállalók mentális állapotát nagyban befolyásolhatja, hogy állandó home office munkavégzésben dolgozik e.

Mondhatjuk, hogy a bizonytalanság korát éljük, ami elég erősen hat kimondva, viszont látnunk kell a lehetőségeket is. Az eddig működő folyamatok, rendszerek ezen időszakban nem vagy kis mértékben működnek, így új folyamatokat, keretrendszereket, struktúrát kell alkotni. A válságmenedzsment nagy szerepet tölt most be minden cég életében. A válságkezelésben, nem csak a költségvetést kell sorra átnézni és szükség esetén faragni belőle. A lehetőségek a cégek vezetésében, munkavállalóiban is ott van. A bizonytalanság és a lehetőségek metszetének több tényezője is van:

Az egyénen alapul az első tényező, hogy ki mennyire képes a bizonytalansággal szembe nézni. Ha én ügyvezetőként úgy gondolom, hogy a munkavállalóm nem látja a bizonytalanságát a cégnél, akkor sajnos tévedek. Ha a költségvetést nem is látja, a változásokat igen és érzi. Fontos a megfelelő kommunikáció, valamint fontos, hogy milyen középvezetők vannak, akik a változásokat kezelik és kommunikálják. A legtöbb cég nagy figyelmet fordít a vezetőik képzésére és fejlesztésére, azonban keveset beszélünk a változásmenedzselésről. Bár innovációt, átalakítást és változást szorgalmazunk, a legtöbb ember meghátrál már a változás kockázatainak jeleitől is, és olyan viselkedési csapdákba esik, amelyek korlátozzák a szervezetek növekedési és alkalmazkodási képességét.

A másik tényező, fel kell ismerni, hogy a stratégia alkotás ma már egy dinamikus és kreatív feladat. Stabilabb környezetben történő stratégia kialakítás, olyan mintha várat építenénk, felállítjuk a cég bástyáit. Egy bizonytalan környezetben, ez inkább egy mocsaras talajon történő építkezés, itt a szervezett igyekszik agilis lenni, hogy a lehetőségeket keresse, hogy a mocsáron hogyan lehet építkezni. Laikusként, aki nem ért az építkezéshez azt mondanám sehogy, de szervezetfejlesztőként és vezetőként azt mondom, mindenre van megoldás. Létrehozni egy olyan megoldást, ami ebben a helyzetben is működik.

Számot vetni, felmérni a munkavállalók állapotát és fejlettségüket, átszervezni a szervezetet, az elvégzendő feladatokat. A költségek átalakítása nem állhat meg akár a marketing költségcsökkentésnél vagy a visszamondott iroda bérlésnél. Nagy szerepe van egy HR tanácsadónak is, előző blog témánkban, az ő szakmai szerepéről írtunk bővebben.

Számos cégnek nyújtottunk már külső segítséget ilyen helyzetben, eredményesen. A bizalom kialakítása fontos, pláne egy ilyen helyzetben, így most úgy gondoltuk, hogy ingyenes konzultáció keretében lehetőséget adunk, hogy egy külső szakember segítségével feltérképezd a céged lehetőségeit és egy kezdeti bizalmi kapcsolat kialakuljon, hogy meglásd szeretnél e velünk dolgozni!